Search
  • Maja Mahovlić

Niste ludi, slon je u sobi!

Nekoliko riječi o vlastitom potencijalu, mitovima i pripremi za svladavanje vještine javnog nastupa.




Ako bismo ‘javni nastup’ nekako morali opisati, najprikladnija riječ bila bi – vještina. Javni nastup je vještina, nasuprot uvriježenom mišljenju da je u pitanju ‘talent’, ‘predispozicija’ ili ‘nadarenost’. Naravno, postoje ljudi koji imaju takvu predispoziciju, potencijal ili, ako baš želite, talent. Na potpuno jednak način neki ljudi imaju potencijal za određenu vrstu sporta, pisanje pjesama, slikanje ili ulogu šefa, poduzetnika, lidera.


Zamka vjerovanja u 'snagu potencijala'


Kada bismo svi bili posvećeni onome ‘što nam prirodno leži’, svijet bi bio raznoliko mjesto u kojem su svi ljudi uspješni u mnogo stvari. U praksi pak, možda imate prijatelja koji ima nevjerojatan potencijal za nešto i srce vam se slama kada vidite kako dane provodi baveći se nečim drugim što ga ni približno ne usrećuje. Posebno nas frustrira kada takav neiskorišteni potencijal primjećujemo kod svojih partnera ili djece. Očito, neki ljudi u sebi ne vide 'to nešto' što mi u njima vidimo.

Svijet se dijeli na:

  • ljude koji imaju potencijal za nešto – to su svi ljudi na svijetu i

  • ljude koji žele nešto učiniti s tim potencijalom – to je manji broj ljudi.


Ljudi koji vide vlastiti potencijal i teže ostvarenju uspjeha temeljem tog potencijala, znaju da potencijal nije dovoljan stoga, ulažu vrijeme u niz stvari kao što su, pojednostavljeno rečeno:


  • redoviti i zahtjevni treninzi u slučaju profesionalnog sportaša,

  • čitanje knjiga i mukotrpan uspon hijerarhijskom ljestvicom u slučaju menadžera i šefova,

  • neprospavane noći i ulaganje u (skup) materijal i opremu u slučaju brojnih umjetnika,

  • ogroman broj (prekovremenih) radnih (često puta i neplaćenih) sati posvećenih trudu, radu i učenju u slučaju brojnih učenika i studenata, volontera, pripravnika, budućih odličnih zaposlenika, ali i poduzetnika i lidera svih profila te svih vrsta zanimanja.


Očito, posjedujemo li određeni talent, moramo biti voljni platiti i određenu cijenu kako bismo taj talent doveli do stupnja profesionalnosti.


Ta cijena je uvijek višestruka:

  • novčana (kroz ulaganje u edukaciju, materijal, opremu),

  • vremenska (brojni sati, tjedni i godine) te

  • nerijetko ‘plaćena’ manjkom društvenog života, brojnim stresnim situacijama i izlaganjem našega tijela i uma velikim naporima koji od nas traže da prelazimo granice vlastitih mogućnosti.

Za tako nešto potrebno je, osim potencijala, puno truda, volje, odricanja, preuzimanja odgovornosti, upornosti i hrabrosti. I to se uvijek isplati jer nam pruža osjećaj smisla i svrhe. Lijepo je biti posvećen nečemu i u to dati cijeloga sebe.


Zbog čega sve to govorim?


Zato jer mi je nevjerojatno da se javni nastup, kao tek jedna u nizu vještina poznatih čovjeku, za razliku od većine vještina, tretira kao nešto što ‘ili znaš ili ne znaš’; kao nešto što nam je, navodno, toliko urođeno da u roku jednog sata edukacije ili jednodnevnog seminara može izroditi rezultat koji će nas staviti u kategoriju ‘profesionalca’.


Javni nastup izrazito je teška vještina za svladati jer se sastoji od cijelog niza pojedinačnih vještina s kojima se potrebno uhvatiti u koštac, međusobno ih povezivati te dovoditi u ravnotežu kako bismo ostvarili rezultat koji želimo (to je u pravilu cilj sadržan u univerzalnoj rečenici velike većine mojih polaznika: “Želim nastupati kao profesionalac.”).


Srećom, takav rezultat je ostvariv jer javni nastup, za razliku od nekih drugih vještina, u manjoj mjeri ovisi o talentu, a više u poznavanju jasnih pravila i metoda koje je potrebno primjenjivati prilikom javnog nastupa. Zato je to vještina, a ne nekakva posebna nauka, iako se o temi javnog nastupa puno može reći.


Međutim, ako mislite da ćete svoj cilj ostvariti kroz teorijska naklapanja (bez da sami morate zasukati rukave), brzo (bez da morate uložiti određeno vrijeme) i samostalno (bez mentora koji vas nadzira i pravilno usmjerava), to je isto kao da ste rekli da ste odlučili osvojiti Olimpijsku medalju zato jer ste ‘po prirodi spretni s loptom’ te uz minimalno ili nikakvo treniranje.


Glavni razlog zbog čega ljudi misle da svladavanje vještine javnog nastupa nije usporedivo sa svladavanjem vještine slikanja, određenog sporta ili pokretanjem uspješne tvrtke, leži u činjenici da ljudi uglavnom ne razumiju što javni nastup jest i od čega se točno sastoji.


Da ne ulazim detaljnije u tu problematiku, jer se time ionako bavimo kroz treninge i praksu, u nastavku donosim nekoliko savjeta kako se najbolje možete pripremiti za pohađanje treninga javnog nastupa odnosno, kakva biste očekivanja trebali imati od samih sebe, ako želite da su ona zdrava, realna i dostižna.


Što moram znati kada krećem u svladavanje vještine javnog nastupa?


Svladati javni nastup znači naučiti:


  • svjesno i u potpunosti kontrolirati vlastito tijelo, što se postiže svakodnevnim treninzima (kao što to rade sportaši),

  • izlagati se eksperimentiranju i metodama pokušaja-pogreške (kao što to, primjerice, rade brojni umjetnici) te

  • razraditi strategiju svojih nastupa sukladno svom karakteru i tematici o kojoj govorim (kao što to rade brojni poduzetnici kada upravljaju svojim tvrtkama u okrivu određenog tržišta i konkurencije).


Najveći ‘neprijatelji’ svladavanja vještine javnog nastupa su:


  • nestrpljivost odnosno, preskakanje koraka (primjerice, kao da od malog djeteta, umjesto prve riječi ‘Mama’, očekujete da šuti dok ne nauči reći ‘Mama, molim te promijeni mi pelenu, a usput mi napravi i kašicu jer ću za dvadesetak minuta biti gladan.’) te

  • perfekcionizam odnosno, vraćanje na početak nakon prve napravljene greške (primjerice, kao da malo dijete umjesto trapavih početnih koraka sjedne na pod i pomisli ‘Ili ću hodati kako treba, ili neću hodati uopće!’).


‘Prijatelji’ svladavanja vještine javnog nastupa su:


  • otvoren pristup učenju metodom pokušaja-pogreške (prihvaćanje da neke stvari ne moram iz prve izvesti savršeno, ali to ne znači da s vremenom neću postajati sve bolji u tome),

  • želja za eksperimentiranjem (umjesto da se fokusiram na to da svoj nastup izvedem savršeno, razumnije je najprije pokušati isprobati i svladati različite pokrete, tehnike i stilove te otkriti što mi najviše odgovara) te

  • prilagođavanje talenta određenim pravilima, a ne obrnuto, barem ne u početku (pravila možda služe da bi se kršila, ali najprije ih morate poznavati, razumijeti i usvojiti, kako biste mogli propitkivati njihovu (be)smislenost).


Želite li svladati vještinu javnog nastupa, najvažniji savjet koji vam mogu dati, a koji često govorim i svojim polaznicima, jest:


"Budite nježni prema sebi."

Ukoliko ne očekujete da ćete nakon prvog sata tečaja slikanja postati Michelangelo, ukoliko ne očekujete da ćete nakon jednog nogometnog treninga postati Luka Modrić, a nakon jedne pročitane knjige o financijama postati milijunaš, zbog čega biste si nametali pritisak da nakon jednog dolaska na trening javnog nastupa morate početi ‘profesionalno javno nastupati'?


Budući da već godinama ‘drvim’ po ovoj temi, mogu vam sa sigurnošću potvrditi da o javnom nastupu gotovo nitko ništa ne zna, ali smo se nekim prešutnim društvenim sporazumom odlučili ponašati suprotno.


Tako su u praksi uspješno zaživjela tri mita s kojima ćete se (ovisno o kontekstu i prigodi) susretati:


  1. svatko mora moći javno nastupati, bez ikakve pripreme ili edukacije na tu temu,

  2. javni nastup je nešto što mogu prakticirati samo ‘talentirani’, dok bi se svi ostali naprosto trebali prihvatiti nekih drugih vještina te

  3. ljudi koji su dovoljno puta javno nastupali automatski su profesionalci u tome odnosno, za uspješno svladavanje vještine javnog nastupa potrebna je samo praksa.


Recimo da ne pripadate u nijednu od ovih kategorija (a većina ljudi ne pripada). Što sad?


Znate, možete negirati 'slona u sobi', ali on je i dalje ovdje odnosno, pitanje je dana kada će neki javni nastup pasti na vaša leđa. Za tako nešto veća je vjerojatnost nego da će vas šef jednoga dana zamoliti da mu naslikate Mona Lisu. Utoliko, razumno je pozabaviti se svladavanjem vještine javnog nastupa (osim ako ne želite postati slikar, onda je mudrije uložiti novac i vrijeme u to).


Da odgovorim na neka česta pitanja:


  • Da, javni nastup možete svladati.

  • Da, vještina javnog nastupa dostižna je svakome tko želi uložiti određeni trud kako bi svoj potencijal doveo na profesionalnu razinu.

  • Da, ulaganje u vještinu javnog nastupa vrijedno je truda čak i ako ne mislite da ste posebno nadareni za takvo što. Ako ništa drugo, zato jer će vam svladavanje ove vještine pomoći da prevladate određene sumnje, razbijete gore pobrojane mitove i osnažite (ili steknete) samopouzdanje.


Ukoliko se odlučite pozabaviti svladavanjem vještine javnog nastupa, toplo vas molim da se pripremite za trening tako što ćete prihvatiti ulogu učenika, a to je po definiciji osoba koja tek treba usvojiti neko znanje i svladati neku novu vještinu, a ne osoba koja svog mentora mora fascinirati već na prvom susretu (ili u prvih par susreta). Iako cijenim svačiji trud i pozdravljam svaki dobro odrađen nastup, ne očekujem da ste odlični u nečemu što tek trebate naučiti pa to ne biste trebali očekivati ni vi.


Umjesto toga, očekujte od sebe da učite, propitkujete (pa i gunđate ako treba), eksperimentirate i upoznate sami sebe kroz proces svladavanja vještine koja doista spada u najvrednije i najkompleksnije vještine koje kao čovjek možete posjedovati a to je: vještina jasnog i kvalitetnog komuniciranja s drugim ljudima.


“Svi odlični govornici u početku su bili loši govornici.” Ralph Waldo Emerson

S veseljem vas očekujem na Treningu javnog nastupa. 😊



ProPR, Ilica 71, Zagreb
Radno vrijeme:
PON - PET 09:00 - 17:00

© Copyright - ProPR